چگونه اضافه وزن بر مغز انسان اثر می گذارد
نوشته شده توسط : Dr. Dalake

چگونه اضافه وزن بر مغز انسان اثر می گذارد.
شمار افراد چاق و دارای اضافه وزن (با شاخص توده بدنی بالاتر از 25) در سراسر جهان نزدیک به دو بیلیون است. این میزان بیش از 20 درصد از 7.4 بیلیون نفر برآورد شده ی جمعیت جاری کره خاکی می باشد. رابطه بین چاقی و شرایط مزمن گوناگون مانند بیماری های قلبی ـ عروقی، دیابت ها و برخی از انواع سرطان به خوبی احراز شده است. اما در مورد چگونگی و میزان تأثیر اضافه وزن بر ساختار و کارکرد مغز اطلاعات و آگاهی چندانی وجود ندارد.
آیا سطح هوشبهر وزن بدن را تعیین می کند؟
در مطالعات گوناگون رابطه آماری معناداری بین اضافه وزن و سطح هوشبهر پایین تر نشان داده شده است. واضح نیست که این رابطه علیت تا چه مدت زمانی طول می کشد. آیا اضافه وزن باعث کاهش ظرفیت های هوشی می شود؟ یا شاید افراد دارای هوشبهر پایین تر بیشتر مستعد اضافه وزن باشند؟
اگرچه، برخی از مطالعات نخست نشان داد که سطح هوشبهر پایین ممکن است موجب ناشی از اضافه وزن باشد جدیدترین مطالعات طولی آینده نگر نشان می دهند که این نتیجه درست نیست. این مطالعات حاکی از آن بود که یکی از عوامل اضافه وزن، سطح هوشبهر پایین تر است. در مطالعه ای فراتحلیل در سال 2010، خلاصه بیست و شش مطالعه مختلف در این زمینه مورد بازبینی قرار گرفت. نتیجه عمده این تحلیل وجود رابطه قوی تر بین سطح پایین هوشبهر در دوران کودکی و افزایش چاقی در بزرگسالی بود. مطالعه ای انجام شده در کشور سویس نمونه ای 5286 نفری از مردان را شامل شد که سطح هوشبهر در سن 18 سالگی و سپس 40 سالگی بررسی شد. در هر بررسی هوش، شاخص توده بدنی شرکت کنندگان نیز ارزیابی شد. نتایج به خوبی نشان داد که افراد دارای سطح هوشبهر پایین تر شاخص توده بدنی بالاتری دارند.


“>چاقی و افسردگی
مطالعه ای دیگر در نیوزیلند 913 شرکت کننده را در بر گرفت. سطح هوشبهرشان در سنین3،7،9،11 و نهایتاً در 38 سالگی مورد سنجش قرار گرفت. این مطالعه همچنین نشان داد که سطح هوشبهر در دوران کودکی منجر به چاقی می شود. افراد دارای هوشبهر پایین تر در سن 38 سالگی نسبت به افراد دارای هوشبهر بالاتر بیشتر چاق هستند. بیش از 3000 نفر در بریتانیای بزرگ برای انجام مطالعه ای گمارده شدند. این افراد تا پس از 50 سالگی مورد پیگیری قرار گرفتند. سطح هوشبهرشان در سنین 7،11 و 16 آزمایش شد و در سن 51 سالگی شاخص توده بدنی اندازه گیری شد. این نتایج نشان داد که بدون شک ممکن است سطح هوشبهر پایین در سن 7 سالگی میزان شاخص توده بدنی بیشتری را در سن 51 سالگی پیش بینی کند. همچنین، نتایج نشان داد که شاخص توده بدنی پس از 16سالگی در بین افراد دارای سطح هوشبهر پایین تر سریعتر رشد می کند. مطالعه ای دیگر در بریتانیای بزرگ 17.414 نفر را شامل شد. سطح هوشبهر این افراد در سن 11 سالگی ارزیابی شد. شاخص توده بدنی نیز در سنین 16،13،33 و 42 سالگی ارزیابی شد. نتایج این مطالعه همچنین فرضیه سطح هوشبهر پایین تر در کودکی منجر به چاقی بزرگسالی می شود را تأیید کرد.
چاقی موجب فرسودگی سریعتر مغز می شود.

منبع: مرکز مشاوره ستاره ایرانیان-چگونه اضافه وزن بر مغز انسان اثر می گذارد





:: برچسب‌ها: اضافه وزن , تاثیر هوشبهر بر چاقی , تاثیر چاقی بر ساختار مغز ,
:: بازدید از این مطلب : 358
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: